Antonín Dvořák - Základní info
Popis
Antonín Dvořák | ||
---|---|---|
Země původu | Česká Republika | |
Existence | 124 let | |
Sestava | Antonín Dvořák - skladatel | |
Žánr | Classical | |
Počet alb | 1 | |
Pořadí dle BM | 114. | |
Tvoje hodnocení: | ||
Aktuální hodn. |
Základní info Diskografie Písně Galerie Komentáře (0)
Antonín Dvořák se narodil a vyrůstal v Nelahozevsi blízko Prahy. Jeho otec František byl řezníkem. V letech 1853-1856 pobýval mladý Antonín ve Zlonicích, kde se ho ujal místní kantor a varhaník Antonín Liehmann, který odhalil jeho mimořádný hudební talent (hrál na housle, klavír, varhany). V šestnácti letech tedy odešel do Prahy studovat varhanickou školu. Zároveň hrál na violu v orchestru Prozatimního divadla pod vedením Bedřich Smetany.
Velmi brzy začal skladatelskou dráhu. Jeho žena skladby poslala tehdy nejvýraznější osobnosti romantismu Johannesu Brahmsovi, který Dvořáka posléze doporučil jako skladatele berlínskému nakladateli Simrockovi. Pro něho Dvořák napsal první řadu Slovanských tanců, a díky vynikajícím kritikám se rázem proslavil po celém světě. Úspěšně se uplatnil i jako dirigent svých skladeb. Roku 1884 je Dvořák pozván do Londýna, aby dirigoval svou Stabat Mater, vokálně-instrumentální dílo, složené po smrti jedné ze svých dcer. Setkává se s ohromujícím úspěchem a získává tak silné vazby na anglickou hudební scénu, kde jej vynikající výkony souborů sborového zpěvu zčásti motivují k dalšímu kompozičnímu úsilí v oblasti skladeb vokálně-instrumentálního charakteru. Jeho Rekviem, poprvé uvedené v roce 1891 v Birminghamu pod skladatelovou taktovkou (česká premiéra se uskutečnila v Národním divadle v Praze v dubnu roku 1892), je vyvrcholením této činnosti a představuje spolu s Mozartovým umělecky nejpřesvědčivější skladby tohoto druhu vůbec. Na základě všech úspěchů získává doktorát v Praze a Cambridge a stává se profesorem na pražské konzervatoři, kde vychoval řadu významných českých skladatelů (Vítězslav Novák, Josef Suk starší).
V roce 1892 je Dvořák obeslán dopisem ze Spojených států amerických. Zakladatelka americké národní konzervatoře v New Yorku, Jeanette Thurberová se jej snaží získat jako ředitele této instituce. Dvořák sice nejprve váhá, ale pak nabídku přijme, aniž tuší (jak se později ukáže), jak velkolepé dílo (9. skladatelovu symfonii, složenou v roce 1893), jež se stane jednou z největších skladeb svého druhu v celé světové hudební historii, jeho americká mise přinese. Dvořákův pobyt ve Spojených státech amerických v letech 1892 - 1895 mu krom toho přináší další četné pocty a definitivně i světovou proslulost.
Umění Antonína Dvořáka je naprosto osobitou klasicko-romantickou syntézou. Síla a absolutní jedinečnost skladatelova je přítomna především v orchestraci a instrumentaci. Jeho tvůrčí vývoj probíhal v několika etapách: První skladby vyrůstají z odkazu Beethovena a Schuberta, druhá fáze jeho úsilí je však již zcela v režii jeho osobitého cítění, kdy projevuje již naprosto originální a specifické hudební chápání jako po formální tak obsahové stránce. Třetí období je typickým příklonem k vlasteneckým námětům a českým hudebním inspiracím. (kantáta Hymnus, Moravské dvojzpěvy). Zvláštního zabarvení dodalo Dvořákově hudbě úsilí o obecně slovanský ráz tvorby, kterým obohatil nejvýrazněji světovou hudební tvrobu. Podobně (aniž by však opustil české a slovanské charakteristiky) byl za svého amerického pobytu inspirován hudbou černošskou a indiánskou, což se projevilo v jeho 9. symfonii, zvané „Novosvětská“ , která patří k nejlepším dílům tohoto druhu v celé hudební historii. V posledním období dospěl k osobitě barvitému projevu v souvislosti s inspirací českými pohádkami a bájemi (opery Čert a Káča, Rusalka).
Antonín Dvořák napsal 9 symfonií, několik symfonických básní, velké skladby instrumentální (Slovanské tance), vokální a vokálně-instrumentální (Stabat Mater, Svatá Ludmila, Requiem, Te Deum), 5 koncertních ouvertur, množství komorních skladeb (nejznámější je smyčcový kvartet F-dur, zvaný „Americký“), koncertů (houslový, violoncellový a klavírní), písně (Biblické písně), sbory, klavírní skladby (verze Slovanských tanců, později i orchestrální verze), 10 oper (nejznámější jsou Rusalka, Jakobín, Čert a Káča, Dimitrij a Armida) - viz následující přehled. Uctíván celým světem Dvořák nečekaně umírá v Praze 1. května 1904.
Nejrůznější dokumenty a další památky (notové autografy, korespondence, listinné materiály, výtvarná díla, dobové fotografie, programy, plakáty), na tohoto výjimečného skladatele jsou umístěny v Muzeu Antonína Dvořáka, které od doby svého vzniku v roce 1932 sídlí v barokním letohrádku Amerika v Praze.
Přehled skladeb (výběr)
Dílo Antonína Dvořáka je bohaté jak svým počtem, tak rozsahem forem - čítá téměř 120 opusů, z nichž většina představuje velká orchestrální, vokálně-instrumentální či hudebně dramatická díla.
Symfonie
- Symfonie č. 1, c moll „Zlonické zvony“, 1865
- Symfonie č. 2, B dur, op. 4, 1865
- Symfonie č. 3, Es dur, op. 10, 1873
- Symfonie č. 4, d moll, op. 13, 1874
- Symfonie č. 5, F dur, op. 76, 1875
- Symfonie č. 6, D dur, op. 60, 1880
- Symfonie č. 7, d moll, "Londýnská", op. 70, 1885
- Symfonie č. 8, G dur, op. 88, 1889
- Symfonie č. 9, e moll, "Novosvětská" či „Z Nového světa“, op. 95, 1893.
- Symfonie, „Neptun“, 1893 (nedokončená)
Vokálně-instrumentální skladby, oratoria, kantáty, mše
- Hymnus Dědicové Bílé hory, op. 30, 1872 (přepracováno 1880 a 1885)
- Stabat mater, op. 58, 1877
- Žalm 149, op. 79, 1879 (1887 přepracováno pro smíšený sbor a orchestr)
- Svatební košile, op. 69, 1884
- Svatá Ludmila, op. 71, 1886
- Mše D dur, op. 86, 1887 (verze s varhanním doprovodem), 1892 (s orchestrem)
- Requiem, op. 89, 1890
- Te Deum, op. 103, 1892
Opery
- Alfred, 1870
- Král a uhlíř, 1871, 2.verze - op. 14, 1874
- Tvrdé palice, op. 17, 1874
- Vanda, op. 25, 1875
- Šelma sedlák, op. 37, 1877
- Dimitrij, op. 64, 1882, 2.verze - 1894
- Jakobín, op. 84, 1888, 1897 (částečně přepracováno)
- Čert a Káča, op. 112, 1899
- Rusalka, op. 114, 1900
- Armida, op. 115, 1903
Koncerty a koncertní skladby
- Koncert A dur pro violoncello a klavír, 1865
- Romance f moll pro housle a orchestr, op. 11, 1873/1877
- Klavírní koncert g moll, op. 33, 1876 (revize 1919)
- Houslový koncert a moll, op. 53, 1879 (revize 1880)
- Koncert h moll pro violoncello a orchestr, op. 104, 1895
Symfonické básně, ochestrální skladby a suity
- Symfonická báseň (Rhapsodie a moll), op. 14, 1874
- Symfonické variace pro orchestr, op. 78, 1877
- Slovanské rapsodie, op. 45 (D dur, g moll, As dur), 1878
- Česká suita, op. 39, 1879
- Legendy, op. 59, 1881
- Husitská, dramatická ouvertura op. 67, 1883
- Karneval, koncertní ouvertura op. 92, 1891
- Scherzo capriccioso, op. 66, 1883
- Suita A dur, op. 98B, 1895
- Vodník, symfonická báseň podle balady K. J. Erbena, op. 107, 1896
- Polednice, symfonická báseň podle balady K. J. Erbena, op. 108, 1896
- Zlatý kolovrat, symfonická báseň podle balady K.J.Erbena, op. 109, 1896
- Holoubek, symfonická báseň podle balady K. J. Erbena, op. 110, 1896
- Píseň bohatýrská, symfonická báseň op. 111, 1899
- Slovanské tance - I.řada, op. 46, 1878
- Slovanské tance - II.řada,op. 72, 1887
Komorní hudba
- Smyčcový kvintet G dur, op. 77, 1875
- Klavírní kvintet A dur, op. 81, 1887
- Smyčcový kvintet Es dur, op. 97, 1893
- Smyčcový kvartet Es dur „Slovanský“, op. 51, 1879
- Smyčcový kvartet F dur „Americký“, op. 96, 1893
- Smyčcový kvartet As dur, op. 105, 1895
Klavírní skladby
- Silhouety, op. 8, 1879** Mazurky, op. 56, 1880
- Dumka a furiant, op. 12, 1884
- Poetické nálady, op. 85, 1889
- Suita A dur, op. 98, 1894 ( později též orchestrální verze)
- Humoresky, op. 101 (nejznámější č.7 Ges dur)
- Slovanské tance, op. 46 - I.řada, 1878
- Slovanské tance, op. 72 - II. řada, 1886
- Legendy, op. 59, 1881
Písně a sbory
- Čtyři písně, op. 82, 1888 ( č.1 Kéž duch můj sám)
- Písně milostné, op.83, 1888 (č. 2 V tak mnohém srdci mrtvo jest)
- Biblické písně, op. 99, 1894
- Ave Maria, op. 19B, 1877
- Ave Maris Stella, op. 19B, 1879
- Moravské dvojzpěvy, op. 20 (soprán, tenor + klavír), 1875
- Moravské dvojzpěvy, op. 29, 32 (soprán, alt + klavír), 1876
- Moravské dvojzpěvy, op. 38 (soprán, alt + klavír), 1877
- Kytice z českých národních písní, op. 41, 1877
- Z kytice národních písní slovanských, op. 43, 1878
- Pět sborů na texty litevských národních písní, op. 27, 1878
- Čtyři sbory, op. 29, 1876
- V přírodě, op. 63, 1882
Vítej na novém hudebním serveru bestmusic.cz!
Uživatelské menu
Tagy u interpreta nebo skupiny
Doporučení