Zpět na: bestMusic.cz » Interpreti a skupiny » Vincenzo Bellini » Základní info

Vincenzo Bellini - Základní info

Popis

Vincenzo Bellini
Země původuItálie
Existence124 let
ŽánrClassical
Počet alb4
Pořadí dle BM583.
Tvoje hodnocení:
Aktuální hodn.
(0%)

 

Základní info Diskografie Písně Galerie Komentáře (0)

Vedle Gaetana Donizettiho největším zjevem italského operního stylu bel canto byl Vincenzo Bellini. Ačkoli se dožil pouhých třiceti čtyř let, jeho dílo je nesmazatelně zapsáno v dějinách italské opery, třebaže nebylo nikterak rozsáhlé. Belliniho krátký život vykazuje proti Donizettimu a všem jeho současníkům vysoké uvědomění tvůrčí i ideové. Bellini byl orientován politicky odbojně a stál ve službách ideje sjednocení Itálie. Proti konvenčnímu virtuóznímu pojímání operních postav stavěl se na stanovisko dramaticky psychologické, podtrhává a zdůraňuje ideovost a tendenčnost dramatu, čímž se stal přímým předchůdcem Giuseppe Verdiho.

     Bellini se narodil v muzikantské rodině na Sicílii, zdaleka však nebyl typickým reprezentantem tamějšího lidu, ať už jde o jeho vzhled či zaměření. Během dospělého života mnoho cestoval a neměl takřka čas na milostný život. Vyčerpával se skladatelsko činností, kterou hluboce promýšlel. V rodné Catanii slavil úspěchy i se svou ranou náboženskou hudbou, takže mu spoleobčané společnými silami finančně zajistili možnost osmiletého studia hudby v Neapoli. Lukrativní nabídky po prvních operních úspěších jej přiměly k cestě do Milána, tradičního centra hudby v Itálii. Zde začal spolupracovat s vynikajícín a velmi plodným libretistou Felice Romanim. Tak vznikla roku 1827 oblíbená Pirátka . Bellini byl velmi nesnášenlivý vůči svým kolegům-skladatelů. Nesouhlasil s rychlou a heroickou tvorbou Donizettiho, sám své práce úzkostlivě promýšlel a na každé skladbě pracoval vlice dlouho a precizně. Roku 1830 měla premiéru opera Montekové a Capuleti a následující rok triumfoval dokonce hned dvakrát se dvěma svými mistrovskými díly, Náměsíčnou (La sonnambula) a Normou. Po neúspěchu Beatrice di Tendy se nepohodl s Romanim a odjel do paříže, kde roku 1835 zažil poslední velký úspěch s operou Puritáni, zasazenou do doby Cromwellovy vlády.  Tehdy v díle vystoupili čtyři největší pěvci doby a premiéra se stala jednou z nejslavnějších událostí operní historie. Toho podzimu v Paříži řádila cholera a nevyhla se ani dosud tak mladému skladateli. Nalezli jej s podlomeným zdravím na venkově, kde dožil v domě bohatého anglického žida. 

     Belliniho opery byly vždy spojeny se jmény velkých zpěváků. Už za svého života cvičil skupinu zpěváků pro pěvecký styl svých oper, z níž vzešla mnohá slavná jména. V padesátých letech došlo k velké renesanci jeho a Donizettiho děl, spojené s působením Joan Sutherlandové a Marie Callasové. Je možné, že útlum obliby, který autorovo dílo občas potkával, byl spojen s absencí primadony (podobně jako u Donizettiho), která by patřičným způsobem interpretovala jeho velké sopránové role. Norma a Amina v jeho Náměsíčné jsou považovány za jedny z nejnáročnějších rolí operního repertoáru, vyžadují širokou škálu technických hlasových možností, bezproblémové dosahování vysokých tónů i dlouhé tesklivé tóny. Při interpretaci Belliniho děl činí potíže jakýsi nedostatek hudby, instrumentální podpory vokálního projevu. Vskutku. V áriích z Normy nebo Náměsíčné bývá často hudba jen tichým podbarvením hlasu, zpěvačky (soprán hraje v těchto dílech prim) musí samy vyplňovat zvukový prostor, což působí v rozlehlých operních sálech typu milánské Scaly značně svazujícím dojmem velké odpovědnosti za dodžení plynulé melodické linie. Ačkoli se některé Belliniho skladby zdají být mírně ploché i navzdory své lyrické kráse, můžeme se obdivovat vypracovanější hudbě než u Donizettiho, možná malátnější a statičtější, přesto melodicky čisté, kouzelné natolik, že tehdejší posluchači museli slovy Glinky ,,skrývat slzy emocí a extáze".

Přehled díla

 

Opery

  • Adelson e Salvini (1825, Teatro del Conservatorio di San Sebastiano, Neapol)
  • Bianca e Gernando (1826, Teatro San Carlo, Neapol)
  • Il pirata (1827, Teatro alla Scala, Milán)
  • Bianca e Fernando (revidovaná verse opery Bianca e Gernando, 1828, Teatro Carlo Felice, Janov)
  • La straniera (1829, Teatro alla Scala, Milán)
  • Zaira (1829, Teatro Ducale, Parma)
  • I Capuleti e i Montecchi (1830, Teatro La Fenice, Benátky)
  • La sonnambula (1831, Teatro Carcano, Milán)
  • Norma (1831, Teatro alla Scala, Milán)
  • Beatrice di Tenda (1833, Teatro La Fenice, Benátky)
  • I puritani (1835, Théâtre Italien, Paříž)
  • Mše
  • Magnificat
  • 5 Tantum ergo
  • 2 Te Deum
  • Hymny a moteta
  • Koncertní árie
  • 6 symfonií
  • Koncerty pro hoboj
  • Drobné klavírní skladby
 
TOPLIST.cz